Discovery en IMBA
De International Mountain Bicycling Association, IMBA, creëert, verbetert en behoudt routes voor mountainbikers wereldwijd. Sinds 1988 promoot IMBA de aanleg van routes die onderhoudsvrij zijn en daarmee tevens een geringe impact hebben op de natuur. Hierbij wordt veelal gebruik gemaakt van vrijwilligerswerk door lokale mountainbike verenigingen. IMBA heeft vertegenwoordigers in meer dan 40 landen met ongeveer 450 aangesloten mountainbikeclubs en 32000 individuele leden. Het hoofdkantoor is gevestigd in Boulder, Colorado.
Een stukje historie
In 1992 organiseerde Mountainbikeclub Discovery een crosscountry Worldcup op en rond de Wilhelmina steenberg in Landgraaf. Het was de tijd dat mountainbiken ook in Limburg een explosieve groei door maakte. Helaas niet zonder problemen. Iedereen met een All Terrain Bike ging zondags, of vaker, op pad. In de omgeving van Landgraaf zijn dan vooral het natuurgebied Brunssummerheide en de Wilhelmina steenberg geliefd. Door het organiseren van de Worldcup werden wij het aanspreekpunt voor mountainbiken in de regio. Voor zowel de positieve als de negatieve kanten. De belangrijkste terreinbeheerder uit die tijd zag gelukkig in dat een verbod eerder averechts zou werken en zo ontstond het idee om een permanent toegankelijke mountainbike route te realiseren.
Voor natuurgebied de Brunssummerheide betekende dit wel dat we, uit het oogpunt van natuurbescherming, niet meer in het hart van het gebied mochten komen. Maar een route om een gebied heen levert wel meer kilometers op als een route die ergens recht doorheen steekt. Opmerkelijk was ook dat we deels nieuwe paden mochten aanleggen en dat de route zo interessant zou worden dat bikers niet in de verleiding kwamen om de verboden delen op te zoeken. Het resultaat waren de mountainbike routes Brunssummerheide, Strijthagen (Landgraaf) en in een later stadium Rode Beek (Schinveld). Kennis over het aanleggen van mountainbikeroutes bleek in Nederland nauwelijks voorhanden. In ons favoriete Amerikaanse magazine van die dagen, de Mountainbike Action, stonden echter regelmatig verhalen over de IMBA, precies wat we zochten.
Trail Care Crew en Trailbuilding school
Een van de manieren om de kennis over het aanleggen van routes over te dragen gebeurt door de Trail Care Crews. Ze worden gesponsord door Subaru en reizen de wereld rond om clubs te helpen bij het onderhoud. Eerst geven ze een korte theoretische cursus en vervolgens wordt de theorie in de praktijk gebracht. In 1998 en 2001 zijn ze ook op onze route actief geweest. Drie plaatsen waar erosie voor grote schade zorgde zijn toen onderhanden genomen. Het resultaat is dat deze drie stukken niet allen leuker zijn geworden om te rijden maar sindsdien ook geen onderhoud meer vereisten. Trailbuilding schools zijn twee a drie daagse evenementen die vergelijkbaar zijn met een bezoek van de Trail Care Crew maar dan uitgebreider en met deelnemers van verschillende clubs en organisaties zodat er ook meer mogelijkheden zijn om ervaringen uit te wisselen met anderen. In 1999 hebben drie leden van Discovery een trailbuilding school in het Zwitserse Chatau-d’Oex bezocht waar ook Duitse en Britse bikers aanwezig waren.
Onderhoud – Trailwork
Regelmatig staan er routewerkzaamheden in de onze club kalender vermeld. Hierbij worden alle noodzakelijke werkzaamheden verricht om de route in een goede conditie te houden. Per jaar wordt er circa 200 uur in het onderhoud gestoken. Belangrijkste werkzaamheden is het bijhouden van de aanduidingen. Bij een lastige ondergrond, zoals de mijnsteen van de Wilhelmina steenberg, kost het soms een uur werk om een route paal te plaatsen. Het is dan ook onvoorstelbaar hoeveel moeite onze tegenstanders doen om de paal weer de grond uit te krijgen! De meerderheid beperkt zich dan ook tot het onleesbaar maken van de aanduiding of het geheel verwijderen van het metalen plaatje met de bekende driehoek met twee bolletjes.
De aanduiding heeft ook een behoorlijke ontwikkeling door gemaakt. Ronde palen met een geel kunstof bordje met ATB erop. Ze verdwenen sneller dan we ze konden plaatsen. Ronde palen waarop met behulp van een mal het bekende logo werd gespoten. Voordeel was dat een biker met een rugzak alles kon meenemen om de aanduiding te vernieuwen. Nadeel was dat de aanduiding niet altijd even duidelijk was en door weer en wind snel vervaagde. Momenteel gebruiken we vierkante palen. Deze staan steviger in de grond dan ronde exemplaren. Hierop wordt een metalen plaatje geschroefd met het logo. De prijs van een paal met logo is overigens € 15. Dit wordt bekostigd door de Gemeentes Brunssum, Heerlen, Landgraaf, Schinveld en Vereniging Natuurmonumenten. Buiten de natuurgebieden gebruiken we stickers. Goedkoop en effectief. Om het verwijderen tegen te gaan snijden we er met een stanleymes in, net als een prijssticker in een winkel. TIP: Kom je bij een paal waarvan het logo verdwenen is let dan op de schuine bovenkant deze wijst de juiste richting aan!
In het voorjaar en de zomer moet er ook veel gesnoeid worden om overwoekerde paaltjes weer zichtbaar te krijgen. Omgevallen bomen worden verwijderd als ze een obstakel vormen. Nieuwe paden die ontstaan doordat er afgesneden wordt worden geblokkeerd. Modderpoelen worden aangepakt. Het mooiste is als er ergens een aanpassing aan de route moet komen en we een nieuw stuk kunnen aanleggen waardoor de route nog mooier wordt. Hierbij komen de lessen van IMBA van pas.
Het gereedschap
Een goed pad is bij voorkeur juist breed genoeg voor 1 biker, een single track. Het pad moet niet recht toe recht aan lopen maar door het terrein slingeren, het moet een goede .flow. hebben. Om modderpoelen en erosie te voorkomen moet het pad iets hoger liggen dan de omgeving of lichtjes aflopen waarbij het water van het pad afloopt en zo min mogelijk het pad zelf volgt. Is de ondergrond van nature erg moddergevoelig dan kan het noodzakelijk zijn een harde bovenlaag aan te brengen. Hoewel de aanleg van een goede single track veel werk is (10 bikers leggen in een uur ongeveer 100 m single track aan) heb je er vervolgens vooral profijt van. Het is pad vergt weinig onderhoud en is mooi om te rijden. De mountainbike routes worden dan ook altijd goed gewaardeerd op de site mtbroutes.nl (routes Heerlen). Meer weten over IMBA bezoek hun site imba.com.
Veel bike plezier.